آموزش دوره فوریت های پزشکی آذرنجات تبریز مطلب ویژه

21 مرداد

استراتژی دوره فوریت های پزشکی:

امروزه بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های اصلی موفقیت سازمان ها محسوب می شود که گسترش سریع زمینه های علمی و تحقیقاتی بر اهمیت آن می افزاید. فوريت هاي پزشکي یکی از بخش های مراقبتی-درمانی است که از این تغییرات مصون نمانده است. روند فزاینده مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و سوانح رانندگی، فراوانی حوادث و بلایای غیر مترقبه توجه جدی به خدمات رسانی اورژانس را طلب می کند.لذا یکی از اساسی ترین نیازهای نظام سلامت جامعه تربیت افرادی با توانایی ها و صلاحیت هایی علمی و عملی ویژه می باشد تا با آمادگی کامل در حساس ترین لحظات به یاری دردمندان بشتابند. سرمایه گذاری برای ارتقای دانش و اطلاعات بهداشتی ، مراقبتی و امدادی و حفظ وضعیت ایده آل تمام افراد جامعه یکی از وظایف اصلی نظام سلامت کشور است . ارتقای سلامت و انتقال دانش سلامت بخصوص دانش مراقبتی و امدادی در میان آحاد جامعه در تمامی سطوح (دانش آموزان ، دانشجویان ، کارمندان ، کارگران ، رانندگان ، نیروهای مسلح ، نیروهای داوطلب و به طور کلی فرد و خانواده) که بیش از نیم قرن سابقه علمی و اجرایی در کشورهای مختلف اروپایی و صنعتی دارد به عنوان یکی از فرصتهای طلایی آموزش و ارتقای دانش سلامت معرفی شده است .

 

دوره امدادگر اورژانس چیست:

امروزه حوادث و مشکلات اورژانس ، بخش بزرگی از موارد مرگ و ناتوانی را در جوامع بشری تشکیل می دهند. شواهد نشان می دهد که شانس زنده ماندن و بازیابی سلامتی در بیمارانی که پیش از رسیدن به بیمارستان ، خدمات پزشکی مناسبی دریافت کرده اند نسبت به بیمارانی که از چنین خدماتی برخوردار نبوده اند بیشتر است. از آنجایی که در حوادث اورژانس ، رسیدن پرسنل مجرب به دلایل متعدد ممکن است با تاخیر همراه باشد ، حضور به موقع افراد توانمند در فوریت های پزشکی می تواند کمک شایانی برای نجات بیمار آسیب دیده فراهم آورد. امدادگر اورژانس یا به بیان ساده تر امدادگر ، نخستین فرد آگاه به فوریت های پزشکی است که بر بالین بیمار حاضر می شود. خدمات اولیه ای که یک امدادگر ارائه می دهد از اهمیت اساسی برخوردار است زیرا سریع تر از هر گونه مراقبت طبی پیشرفته ارائه می شود و می تواند به معنی تفاوت بین مرگ و زندگی تعبیر شود.

 

ضرورت برگزاری دوره آموزشی کمکهای اولیه و فوریتهای پزشکی:

با وجود تمام پیشرفتهایی که در زمینه های مختلف علمی و تکنولوژی صورت گرفته ولی متاسفانه هنوز انسان در مقابل بسیاری از حوادث و سوانح آسیب پذیر میباشد و با توجه به ازدیاد روز افزون این حوادث اعم از اختلالات قلبی-عروقی ، تصادفات ، سوختگیها، غرق شدگی ، سقوط از ارتفاعات، مسمومیتها و غیره به نظر میرسد اصولی ترین کار کسب آمادگی به منظور مقابله با این حوادث است. هرچند تمهیدات بسیاری در جهت پیشگیری از وقوع این حوادث در کشور صورت گرفته است ولی متاسفانه بسیاری از این حوادث اجتناب ناپذیر بوده و همین موضوع اهمیت امداد رسانی صحیح و به موقع را مشخص میکند. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی اولین افرادی که به محل وقوع حادثه میرسند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از تبعات جدی این حوادث دارند به شرط آنکه با اصول اولیه کمک های اولیه آشنا باشند .

 

کار تکنسین فوریت های پزشکی ( تکنسین اورژانس ):

تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس) فرد آموزش‌ دیده‌ای است که معمولاً همراه آمبولانس برای ارائه خدمات اولیه درمانی به کمک بیمار یا شخص مصدوم می‌شتابد یا در بخش اورژانس برای ارائه کمک‌های اولیه حضور دارد. کار تکنسین فوریت های پزشکی شامل امداد سریع، ارائه خدمات درمانی اولیه پزشکی پیش بیمارستانی و کمک رسانی به مصدومین، بیماران و مجروحین اورژانسی و انتقال آنان به مراکز درمانی در کمترین زمان ممکن با هدف کاهش مرگ و میر، نقص عضو و آسیب است. کسب بهترین نتیجه در مقابله با بلایا و حوادث ، مستلزم آموزش های لازم مناسب در دسترس داشتن منابع به روز و انجام کار گروهی منسجم ، سازماندهی و برنامه ریزی دقیق است و در این میان پرستاران ، تکنسین ها ، نجاتگران و امدادگران در دسترس ترین و آماده ترین نیروها در تیم درمان می باشند که می توان از توانمندی آنها در پاسخ به بحران ناشی از بلایا استفاده نمود. از این رو نقش امدادگر متخصص با حضور سریع و ارائه مراقبتهای فوری و اورژانسی (امداد رسانی) و انتقال مصدومان از محل وقوع حادثه دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد امید است با آموزش این مباحث به گروه های هدف و متقاضی باعث کاهش صدمات در مراجعات به مراکز اورژانس و درمانی باشیم.

دوره فوریت های پزشکی و امدادگر اورژانس:

شرکت کنندگان در دوره امدادگر اورژانس ، پس از کسب موفقیت در آزمون پایانی دوره امدادگر اورژانس و اخذ گواهینامه در دورره امدادگر اورژانس ، می توانند در مراکزی که در امر امدادرسانی فعالیت دارند و همینطور مراکز اعزام آمبولانس مشغول به کار شوند.

 

وظایف تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس) :

معاینه و ارزیابی کلی وضعیت بیمار

برقراری ارتباط با مرکز اورژانس و پزشک مشاور و دریافت راهنمایی و دستورات

استفاده از روش های و تجهیزات پیشرفته برای رفع مشکلات حاد بیمار مانند تنگی نفس، ایست قلبی و …

کنترل مداوم علائم حیاتی بیمار از جمله نبض، تنفس، فشارخون و غیره

رساندن بیمار به بیمارستان و مراکز درمانی در صورت نیاز

دادن اطلاعات کامل از وضعیت بیمار به بیمارستان یا مرکز درمانی

چشم اندار دوره تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس):

داشتن جامعه ای توانمند با افرادی توانمند که از دانش و اطلاعات بهداشتی ، مراقبتی و امدادی خود برای انتخاب و بکارگیری روشهای مناسب ، قابل اعتماد و صحیح متکی به اصول علمی در حفظ ، تامین و ارتقای سلامت خود ، خانواده و سایر افراد جامعه استفاده نمایند .

 

ارزش های برنامه دوره تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس) :

تاکید بر سلامت و کرامت انسان ها بعنوان حقوق اسلامی و شهروندی ، احترام به استقلال و هویت فردی با تاکید بر توسعه دانش ، مهارتها و استعداد شخصی در خصوص مسایل بهداشتی ف مراقبتی و امدادی بصورت علمی و تاکید بر احساس تعلق به جامعه

 

اهداف دوره فوریت های پزشکی:

اولین و مهمترین رویکرد برنامه کسب آگاهی های بهداشتی مراقبتی و امدادی افراد جامعه جهت شناخت مسایل بهداشتی و مراقبتی ، آشنایی با بیماری های شایع و راههای مراقبتی و پیشگیرانه ، و آشنایی با اصول فوریت های پزشکی و امدادگری و توانمندی سازی افراد جهت مقابله با حوادث اورژانسی و سوانح احتمالی می باشد .

مشارکت فعال ، آگاهانه و توانمندانه مردم در مواجهه با مسایل مرتبط با سلامت با تاکید برحوادث و خطرات پیرامون

افزایش ظرفیت توانمندی بخش سلامت در ترویج ، تسهیل و توسعه اطلاعات بهداشتی ، امدادی و مراقبت به افراد جامعه

شرایط پذیرش دوره کمک های اولیه و فوریت های پزشکی:

تمامی افراد جامعه با برخورداری از سواد خواندن و نوشتن و آشنایی نسبی با ساختمان و عملکرد بدن انسان می تواند در دوره آموزشی فوریت های پزشکی کوتاه مدت شرکت کنند.

 

توانایی فراگیر در پایان دوره تکنسین فوریت های پزشکی (اورژانس):

فراگیر می تواند تا حضور کادر درمانی در صحنه حادثه، اقدامات اولیه را به منظور نجات جان مصدوم را به کار ببرد

مدیریت

آقای بهمن مهتاب مدیر عامل شرکت آذر نجات نگین تبریز(مرکز پرستاری آذر نجات) بنیانگذار مراکز زنجیره ای درمان در منزل آذر نجات تبریز میباشند.

https://azarnejat115.ir

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما